Amendă uriașă pentru eMag: de ce trebuie să plătească aproape 7 milioane de euro gigantul e-commerce

de: Ciprian Ioana
29 12. 2020

eMag, cel mai mare magazin online, trebuie să plătească o amendă uriașă de aproape 7 milioane de euro. Sancțiunea a fost dictată de Consiliul Concurenței.

eMag, cel mai mai jucător din comerțul online, a fost sancționat de Consiliul Concurenței cu suma de 32,28 de milioane de lei – adică echivalentul a aproximativ 6,7 milioane de euro. Sancțiunea e la adresa companiei Dante International SA, care controlează gigantul din e-commerce.

Acuzația a fost de abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace. Și nu e vorba doar de suma dictată, pentru că instituția a impus companiei o serie măsuri corective pentru a restabili mediul concurenţial normal şi pentru a preveni apariţia unor astfel de fapte. Ancheta a fost începută în 2017.

eMag, amendă uriașă

După aproape trei ani de anchetă, Consiliul Concurenţei a constatat că Dante International SA, în calitate de deţinător şi administrator al platformei online eMAG Marketplace a abuzat de poziţia sa dominantă. Concret, între ianuarie 2013 -iunie 2019, în special, prin poziţionarea şi afişarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă şi cu care se afla în concurenţă directă.

Pe scurt: eMag și-a scos în față propriile produse în detrimentul micilor sau marilor comercianți care-și vindeau produsele pe platforma sa. Consiliul Concurenței arată că s-au limitat ofertele partenerilor afiliaţi eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenţei reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii.

Numai că eMag trebuie să respecte o serie de măsuri privind algoritmii utilizaţi de platformă, Dante având obligaţia să informeze complet şi corect comercianţii parteneri asupra modului de funcţionare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziţionare a produselor pe platformă şi să limiteze intervenţiile manuale în funcţionarea algoritmilor relevanţi.

„Reamintim că, din acest an se aplică Regulamentul european (2019/1150) privind promovarea echităţii şi transparenţei pentru companiile care utilizează serviciile  platformelor online şi a motoarelor de căutare online. Regulamentul, numit şi Platform to Business – P2B, urmăreşte crearea unui mediu online competitiv, echitabil şi transparent prin impunerea unui set de obligaţii specifice”, a informat autoritatea.

Reacția celui mai mare magazin online din România

De precizat că eMAG și-a recunoscut fapta și a colaborat cu Consiliul Concurenţei. Cele două părți au ajuns la o înţelegere comună privind faptele investigate.

De vină, arată compania, ar fi viteza cu care s-a dezvoltat platforma.

„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învăţat de fiecare dată din ele şi ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluţii rapide în interesul clienţilor, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părţi implicate în platformă. Deşi izolate, aceste situaţii au generat îngrijorări ale autorităţii de concurenţă, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent şi echilibrat prin care toate părţile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerţ online, iar clientul să rămână prioritatea noastră.   Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună din aceasta experienţă: am învăţat cum să oferim un serviciu foarte bun în acelaşi timp şi clienţilor, şi partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli şi algoritmi îmbunătăţiţi permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienţii beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp şi bani, iar partenerii beneficiază de oportunităţi majore de dezvoltare, în România şi în ţările din jur,” a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG.